Kalejdoskop #10
Ten sam newsletter, ale za ka偶dym razem inny 馃檪
Zbli偶a si臋 koniec lutego. Siedz臋 przy biurku tworz膮c ten newsletter, ws艂uchuj膮c si臋 w krople deszczu uderzaj膮cego w parapet moich okien. Przypominam sobie, jak za ma艂ego, r贸wnie偶 w lutym budowa艂o si臋 tunele w zaspach 艣niegu. Wspomnienia tego typu pokazuj膮, 偶e 艣wiat si臋 zmienia. Zmieniajmy si臋 i my, o ile tego chcemy i potrzebujemy – byle na lepsze. Ten newsletter mo偶e w takich zmianach pom贸c. Jest to zbi贸r r贸偶nego rodzaju informacji wp艂ywaj膮cych pozytywnie na Twoj膮 jako艣膰 偶ycia i efektywno艣膰 osobist膮. Przyjemnego czytania, ogl膮dania i s艂uchania! 馃檪
1. B艂臋dy w argumentacji:
* Argumentum ad baculum – odwo艂anie do… kija. Jako argument do czego艣 podaje si臋 czynnik motywuj膮cy, co艣 w stylu emocjonalnego zniech臋cenia kogo艣, zamiast logicznej argumentacji;
* Post hoc ergo propter hoc oraz cum hoc ergo propter hoc – dostrzeganie przyczynowo艣ci tam, gdzie zachodzi tylko nast臋pstwo w czasie lub korelacja. „U mojego dziecka zdiagnozowano autyzm po szczepieniu, WI臉C szczepionka wywo艂a艂a autyzm”;
* Cherry picking – wybieranie pojedynczych argument贸w, z g贸ry pasuj膮cych do za艂o偶onej tezy (efekt potwierdzenia), mimo ogromu przeciwnych dowod贸w;
* Petitio principii – przemycenie w argumencie przes艂anki, kt贸ra ma potwierdzi膰 wniosek (b艂臋dne ko艂o argumentacji);
* Ignoratio elenchi – nieznajomo艣膰 tezy dowodzonej – argument nieto偶samy z tez膮, co do kt贸rej prowadzimy argumentacj臋;
* B艂臋dne ko艂o w rozumowaniu – wniosek jednego argumentu jest przes艂ank膮 drugiego – i na odwr贸t – kolista argumentacja;
* Argumentum ad hominem – odwo艂anie do cech osoby wypowiadaj膮cej argument, a nie do sedna problemu;
* Podchwytliwe pytanie – nios膮 ze sob膮 za艂o偶enie, kt贸rych nie wykazano, np. „kiedy przesta艂e艣 bi膰 swoj膮 偶on臋?”;
* Sofizmat rozszerzenia – „atak na chocho艂a”, zbytnie upraszczanie, stosuj膮cy go sprawia wra偶enie obalenia argument贸w przeciwnika poprzez obalenie argumentu, kt贸ry nie zosta艂 przedstawiony przez tego przeciwnika.
– B艂臋dy w argumentacji – Kiedy si臋 mylimy i jak tego unika膰 // feat. Herzyk (Film, PL)
#logika #prawda #falsz
2. Ka偶dy t艂uszcz do sma偶enia jest z艂y, a samo sma偶enie jest szkodliwe. Jednak niekt贸re t艂uszcze i oleje s膮 lepsze od innych i wyrz膮dzaj膮 mniejsz膮 szkod臋. Nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋 stabilno艣膰 danego t艂uszczu – zawarto艣膰 substancji, kt贸re mog膮 si臋 utleni膰 (np. cholesterol czy fitosterole) oraz temperatur臋 dymienia (kt贸rej i tak zazwyczaj nie osi膮ga si臋). Produkty utleniania t艂uszcz贸w s膮 zwykle bardziej szkodliwe dla zdrowia, ni偶 nasycone kwasy t艂uszczowe, a t艂uszcze z du偶膮 zawarto艣ci膮 kwas贸w nasyconych s膮 bardziej stabilne. Najlepiej jest ogranicza膰 sma偶enie, a je艣li ju偶 to robimy, u偶ywa膰 takich t艂uszcz贸w jak olej kokosowy, mas艂o klarowane, rafinowana oliwa z oliwek czy smalec.
– Najlepsze t艂uszcze do sma偶enia okiem analityka. Aktualizacja (Film, PL)
#tluszcz #zywienie #zdrowie
3. Bark komputerowca – cz臋sto okolice barku osoby sp臋dzaj膮cej wiele czasu przy komputerze ustawiaj膮 si臋 w nieprawid艂owej pozycji. Aby zapobiega膰 konsekwencjom tego zjawiska, spr贸buj przynajmniej poprawia膰 t臋 pozycj臋. Wysuni臋te do przodu barki czy nadmierna wewn臋trzna rotacja ramienia to nie tylko nieprawid艂owa postawa cia艂a (pogorszona wizualnie sylwetka), ale tak偶e wi臋ksze ryzyko uraz贸w, kontuzji i b贸l贸w obr臋czy barkowej.
– Bark komputerowca (Film, PL)
#cialo #sprawnosc #fizjoterapia
4. Dzisiejszy 艣wiat wymaga du偶ej odporno艣ci psychicznej, aby zachowa膰 sprawne funkcjonowanie. Wiele emocji i zachowa艅 da si臋 zmieni膰, je艣li tylko uda si臋 Nam je sobie u艣wiadomi膰, zauwa偶y膰 i zrozumie膰. Cz臋sto te negatywne s膮 po prostu z艂ymi nawykami, wyniesionymi z do艣wiadcze艅 z przesz艂o艣ci. Jedn膮 z najwa偶niejszych rzeczy, kszta艂tuj膮cych odporno艣膰 psychiczn膮 jest sko艅czenie u偶alania si臋 nad sob膮, a zamiast tego rozpocz臋cie rozwi膮zywania konkretnych problem贸w. Film (w zasadzie podcast – audio) wyja艣nia czym s膮 odporno艣膰 psychiczna i postawy os贸b odpornych psychicznie.
– Odporno艣膰 psychiczna (Audio, PL)
#psychika #stres #lek
5. Jak powstaje uzale偶nienie? W du偶ym uproszczeniu, opiera si臋 ono o ci膮g艂膮 aktywacj臋 uk艂adu dopaminowego, co powoduje z czasem przyzwyczajenie (tolerancj臋) na ten bodziec. Z czasem potrzebujemy coraz wi臋cej, coraz bardziej intensywnego bod藕ca, a bez niego 艣wiat zaczyna stawa膰 si臋 o wiele mniej ciekawy. Uzale偶nia膰 niestety mo偶e naprawd臋 wiele czynnik贸w – od najbardziej znanych (narkotyki, alkohol, papierosy), przez bardziej tolerowane (smartfon, gry, zakupy), po niemal niedostrzegalne, jak np. ci膮g艂e s艂uchanie muzyki, sp臋dzanie czasu z innymi czy przegl膮danie konkretnego portalu internetowego.
– Nuggets (Animacja)
#uzaleznienie #psychika #mozg
6. Witamina C nie leczy przezi臋bienia i w wi臋kszo艣ci przypadk贸w nie wspiera odporno艣ci. To mit, kt贸rego 藕r贸d艂o wzi臋艂o si臋 z niew艂a艣ciwej metodologii badania i z艂ej jego interpretacji. Zdecydowanie lepszy efekt pod k膮tem odporno艣ci przyniesie suplementacja witaminy D3, probiotyk贸w, regularna aktywno艣膰 fizyczna, wysypianie si臋, hartowanie do zimna i zdrowe od偶ywianie. Sama witamina C oczywi艣cie nie jest bezu偶yteczna i jej odpowiedni poziom pomaga chroni膰 przed niekt贸rymi chorobami, jest jednym z najwa偶niejszych przeciwutleniaczy oraz przydaje si臋 do wspomo偶enia regeneracji aparatu ruchu przy intensywnym wysi艂ku.
– No, Vitamin C won’t cure your cold (Film, ENG)
#zdrowie #odpornosc #suplementy
7. Lista program贸w, aplikacji, stron i funkcji pozostaj膮cych niezale偶nymi, otwarto藕r贸d艂owymi lub po prostu opartymi na uczyciwych zasadach. Promowane s膮 tu przede wszystkim przegl膮darki, wyszukiwarki, narz臋dzia internetowe, komunikatory, programy obs艂uguj膮ce dokumenty i inne, nienale偶膮ce do wielkich korporacji, cz臋sto 艣ledz膮cych u偶ytkownik贸w.
– Ethical Alternatives & Resources (Portal, ENG)
#programy #aplikacje #efektywnosc
8. Jak smartfony sprawiaj膮, 偶e nie potrafimy si臋 skoncentrowa膰? Przez mechanizm natychmiastowej nagrody (instant gratification). Smartfony (a w艂a艣ciwie ich oprogramowanie i aplikacje) zaprojektowane s膮 tak, 偶e aktywuj膮 uk艂ad nagrody i sprawiaj膮, 偶e dostajemy drobn膮, ale szybk膮 nagrod臋. To przyzwyczaja umys艂 do tego bod藕ca i powoduje, 偶e cz臋sto po prostu si臋gamy po smartfona bez potrzeby, rozpraszaj膮c si臋. Aby z tym walczy膰, wystarczy z pocz膮tku ograniczy膰 powiadomienia tak bardzo, jak to tylko mo偶liwe.
– How Smartphones Sabotage Your Brain鈥檚 Ability to Focus: (Film, ENG)
https://www.wsj.com/video/how-smartphones-sabotage-your-brains-ability-to-focus/72E56EB0-0B92-44BF-9897-08461040E3E8.html
#koncentracja #zdrowie #smartfon
9. Portal, na kt贸rym mo偶emy znale藕膰 informacje o prognozowanych i aktualnych zapotrzebowaniach na r贸偶nego rodzaju bran偶e i zawody. Przydatne do analizy zawodowej rynku, szczeg贸lnie w przypadku os贸b m艂odych, niemog膮cych zdecydowa膰 si臋 co do zawodu, a tak偶e wszystkich innych, pragn膮cych si臋 przekwalifikowa膰. Warto te偶 mie膰 na uwadze, 偶e spo艂ecze艅stwo si臋 starzeje (b臋dzie coraz wi臋cej os贸b starszych), oraz 偶e najbardziej proste zawody b臋d膮 zast臋powane przez automaty.
– Barometr Zawod贸w (Portal, PL)
https://barometrzawodow.pl/
#praca #zawod #biznes
10. Ka偶dy, kto czyta (a ju偶 na pewno gdy pisze!) artyku艂y naukowe wie, 偶e s膮 one pisane w do艣膰 specyficzny spos贸b. Nauka bowiem bardzo nie lubi (a szkoda) silnych, bezpo艣rednich i dok艂adnych twierdze艅. Dlatego bardzo cz臋sto czytaj膮c artyku艂 naukowy zobaczymy s艂owa „mog艂oby”, „przypuszcza si臋, 偶e”, „uznaje si臋”, „mo偶na twierdzi膰” itp. Stawianie bardzo jasnych tez nara偶a bowiem na krytyk臋, a ta cz臋sto w 艣rodowisku naukowym nie jest konstruktywna i w pe艂ni akceptowana. Warto pami臋ta膰, 偶e czytaj膮c artyku艂y naukowe twierdzenia typu „mleko mo偶e szkodzi膰 kondycji sk贸ry” autor nie stwierdza jasno „偶e szkodzi”, ale 偶e w tym przypadku taki w艂a艣nie mia艂o wp艂yw. Dlatego te偶 artyku艂y naukowe s膮 tak trudne do czytania, analizy i interpretacji, a do tego tak wiele jest w nich nie艣cis艂o艣ci i niedoskona艂o艣ci. Co mo偶emy z tym zrobi膰? Wyja艣nia膰, u偶ywa膰 formy „to zale偶y” i opisywa膰 dlaczego tak, a nie inaczej 馃檪 Przypuszcza si臋, 偶e do艂膮czona grafika mo偶e by膰 艣mieszna.
– Tajny j臋zyk naukowc贸w (Grafika)
https://sebastianchudziak.pl/wp-content/uploads/2020/02/tajny-j臋zyk-naukowc贸w.jpg
#nauka #humor #badania
Wystarczy na dzisiaj 馃檪 Mam nadziej臋, 偶e i tym razem uda艂o Ci si臋 znale藕膰 co艣 interesuj膮cego. Lubi臋 tworzy膰 tre艣ci i nied艂ugo postaram si臋 tworzy膰 wi臋cej innych materia艂贸w (artyku艂y, audio, video). Tworzenie wymaga jednak zar贸wno czasu, jak i ch臋ci i dyscypliny. Pom贸偶 mi w tym, pokazuj膮c, 偶e to co tworz臋 przydaje si臋. Po prostu udost臋pnij to 馃檪
Przekr臋cenie kalejdoskopu zajmie mi chwil臋. Kolejny numer newslettera przeczytasz ju偶 za 2 tygodnie. Pami臋taj, aby zaprosi膰 swoich znajomych do zapisania si臋 na stronie: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop 馃檪
Pozdrawiam,
Sebastian
——
Link do poprzedniego: #9
W skr贸cie: newsletter/agregator – streszczenia artyku艂贸w/film贸w/audio, polecenia stron internetowych, podcast贸w, kana艂贸w YT i innych, aplikacje, ciekawostki, life-hacki.
Tutaj mo偶na obserwowa膰: #kalejdoskop
Tutaj mo偶na si臋 zapisa膰: https://sebastianchudziak.pl/kalejdoskop/
Czasami mog膮 si臋 powt贸rzy膰 tre艣ci z wykopu.
Lista do zapisu/wo艂ania do ka偶dego numeru: https://mirkolisty.pvu.pl/list/puk2mJB20KvXXEnS
Wo艂am zainteresowane osoby:
@bleeehah @caribbean @fruczak_furczy @Onifai @siala-lala @SVCXZ @LULU121 @Blizz4rd @qdt2k @nobodyelse @andrzej777 @Kurzalapa @novopsico @B0t3k @poul121 @rowerowa_panienka @IchBinKrzychu @SumekQQ @Tigletpilezar @BattlefieldCounterstrike @kupuje_bulki_w_almie @cartsy @karkolomny_dziurkacz @zielonyMISZCZ @a_93 @mateusz-em-16 @Imputator @mojnicknawykopie @martinlubpl @Eudeo @briskmann @thekutaz @Patrycja89 @dofniel @wisnieski @DJArmani @Pantegram @dablju1234 @szuchal @Szczepultura @mindrape @bezzebnyrekin @aktez98 @banita50000 @queuele @jajestemtenboski @orzeszty @Skinnyp @Kizdul @mufind @uchoducha @64757061 @salet @spec_IT @w_CZOPKU_urodzony
Uwaga uwaga, ju偶 nied艂ugo niekt贸re tre艣ci dost臋pne tylko przez subskrypcj臋 e-mail ( 汀掳 蜏蕱 汀掳)
Dodatkowe tagi: #qualitycontent #gruparatowaniapoziomu #wiedza #nauka #produktywnosc #wychodzimyzprzegrywu